GPS

 

 

Hoe word ik een inclusieve leerkracht
Ingemar Emanuelson is van mening dat inclusie een manier van zijn is. Het stuurt het handelen. Het startpunt van het functioneren van de leerkracht ligt bij de overtuiging: wat vind ik als leerkracht goed onderwijs voor kinderen. Het vraagt van de leerkracht de bereidheid om te denken in termen van: 'wat heeft deze leerling van mij nodig' en 'hoe kan ik deze leerling ondersteunen in zijn ontwikkeling'. Het inclusieve werken van de leerkracht wordt ontwikkeld door te doen en te ervaren en daarmee wordt ook zijn/haar visie verder ontwikkeld.

De consequentie van deze gedachte is, dat je niet het handelen kunt voorschrijven, maar dat elke leerkracht al doende ontdekt welke begeleiding de leerling van de leerkracht nodig heeft. De afstemming tussen leerkracht en leerling is uniek voor deze twee mensen in deze situatie. In elke volgende situatie zal de leerkracht opnieuw zijn eigen keuzes maken hoe de leerling te ondersteunen zodat die zich kan ontwikkelen.

Reflectie (Korthagen en Bateson) en handelingsgericht werken (Beukerink en Pameijer) zijn onontbeerlijk voor dit proces.

 

Interview

Ingemar Emanuelsson 

 

GPS to inclusion

20110406094147 T02 P1
Flash-versie >>

20110406094147 T02 P1
HTML5-versie (ipad)>>